Γρηγόρης Φαράκος
O Γρ. Φαράκος, παλιός αντάρτης του ΕΛΑΣ και του Δημοκρατικού Στρατού, για μας που στα φοιτητικά μας χρόνια δεν είμαστε προσκείμενοι στην ΚΝΕ, ήταν κόκκινο πανί.
Διευθυντής για χρόνια του ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ, κατέπνιγε κάθε φωνή που προσπαθούσε να εκφράσει αντίθετη άποψη μέσα στο ΚΚΕ. Όποια άρθρα δεν του άρεσαν , τα εξοβέλιζε στις μέσα σελίδες, κι όσα ξέφευγαν από την κομματική νομιμοφροσύνη, τα έκοβε τελείως.
Χαρακτηριστική ήταν η περίπτωση των "τεσσάρων" Γιαλκέτσης, Μπίστης, Ιωάννου και δεν θυμάμαι τον άλλο, που δημοσίευσαν κάποτε στην Κομμουνιστική Επιθεώρηση (ΚΟΜΕΠ), τις διαφωνίες τους με το κόμμα, εν όψει συνεδρίου του ΚΚΕ. Όχι μόνο τους διέγραψαν ακαριαία, αλλά μέσα σε ώρες ο Φαράκος φρόντισε - και πέτυχε - την απόσυρση όλων των "μολυσμένων" τευχών της ΚΟΜΕΠ από την κυκλοφορία.
Μπαίνω στη σχολή πρωί, 8 η ώρα, και παίρνω την ΚΟΜΕΠ. Πιο πολύ μηχανικά, απλώς ήθελα να ξέρω τις θέσεις του ΚΚΕ. Την ανοίγω και διαβάζω ένα καταπληκτικό άρθρο του Θ. Γιαλκέτση, με τίτλο "Ο σοσιαλισμός για τον οποίο αγωνιζόμαστε". Καταλαβαίνω ότι κρατάω ένα ιστορικό ντοκουμέντο στα χέρια μου, βγαίνω από την αίθουσα και πάω ν' αγοράσω κι άλλο τεύχος (άπληστος).
Στο τραπεζάκι της ΚΝΕ δεν υπάρχει κανένα. Ο Κνίτης κάνει ότι δεν καταλαβαίνει και ισχυρίζεται ότι "η ΚΟΜΕΠ δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμα". Του δείχνω το αντιτυπό μου και κάνει να το αρπάξει, τον σπρώχνω και μαζεύεται. Μέχρις εκεί έφτανε η ισχύς και μονολιθικότητα του Γρ. Φαράκου.
Είχε γράψει κι ένα βιβλίο, που ειρωνικά το λέγαμε "το εγχειρίδιο του καλού κνίτη". Ο πραγματικός τίτλος ήταν νομίζω "Για μια ταξική, πατριωτική, ηθική διαπαιδαγώγιση της νεολαίας".
Κι απ' αυτό είχα αντίτυπο. Ένα βαθιά αντιδραστικό κείμενο, που έλεγε στα ίσια ότι ο/η καλός/-ή κομμουνιστής/-ίστρια παντρεύεται μόνο κομμουνιστή/-ίστρια. Δεν γυρνάει αργά στο σπίτι, δεν προκαλεί τους γειτόνους με τη συμπεριφορά του, είναι εργατικός, φιλότιμος και διαβαστερός. Εξ ου και το παλιό μοτό της ΚΝΕ "πρώτοι στα μαθήματα, πρώτοι στους αγώνες".
Νέος ων και εντελώς μανιχαϊστής εγώ, καταλαβαίνετε τη γνώμη μου για τον Γρ. Φαράκο. Ήταν ο ορισμός της παθογένειας της ελληνικής Αριστεράς.
Σταλινικός, μονολιθικός, αδίστακτος, τυχοδιώκτης (μ' όλες τις ηγεσίες μέσα ήτανε), πουριτανός και ηλίθιος. Αυτή ήταν η γνώμη μου. Και δεν φανταζόμουν ποτέ ότι θ' άλλαζε.
Κι όμως. Μετά τη δημιουργία του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ και μετά την αποχώρηση του ΚΚΕ από εκεί, ο Γρ. Φαράκος άνοιξε το στόμα του.
Και είπε ότι έκανε λάθος. Ότι επί 50 χρόνια της (μοναδικής) ζωής του έκανε λάθος.
Ήταν γέρος πια, είχε μόνο να χάσει από την παραδοχή αυτή, τίποτε να κερδίσει.
Κι όμως τόκανε. Δημόσια. Ωμά. Χωρίς περιστροφές.
Είπε: "Πήραμε τη ζωή μας λάθος". Και στρώθηκε να μιλάει στην Αριστερά για τα λάθη της και τι πρέπει να γίνει από δω και πέρα.
Αν είναι δυνατόν!!!!!
Από τότε, ο Γρ. Φαράκος, κέρδισε τον βαθύτατο σεβασμό μου. Ειλικρινά, τον βαθύτατο. Θέλει τεράστια δύναμη ψυχής, στη δύση σου να απορρίψεις το έργο της ζωής σου. Γιατί δεν μίλησε για κάποια λάθη. Μίλησε για συνολικά λανθασμένη πορεία.
Θέλει μια μεγαλωσύνη που τη ζηλεύω και δεν νομίζω ότι την έχω.
Κι από τότε, όταν θυμώνω ότι κάποιος αδυνατεί να αναγνωρίσει τα λάθη του, σκέφτομαι τον Φαράκο με βαθιά συγκίνηση:
Αφού ο αρχιερέας του σταλινισμού μπόρεσε, τότε υπάρχει ελπίδα για όλους μας.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ (προς αποφυγή παρεξηγήσεων) :
ΔΕΝ συγκρίνω τον ΝΔ με τον Φαράκο.
Λέω το απλό: Αν ο Φαράκος, βρήκε τη δύναμη να απορρίψει πενήντα χρόνια - μισόν αιώνα - της ζωής του, θα ανέμενε κανείς από τον ΝΔ και τον οποιονδήποτε από μας, να έχει τη δύναμη να παραδεχθεί 1, 2, 3 λάθη του.
ΔΕΝ ΛΕΩ ότι ο ΝΔ έχει μισόν αιώνα λάθη.
Υ.Γ.1 - Όλα αυτά, έχουν σχέση με όσα συνέβησαν στο blog του ΝΔ. Ελπίζω ότι οι θαμώνες εκεί, αντιλαμβάνονται τη σχέση.
Υ.Γ.2 - Ο Παν. Δημητράς, είναι ο μοναδικός άνθρωπος σε πέντε χρόνια (καθημερινή εκπομπή) που - παίρνοντας του συνέντευξη - τον συνέλαβα ψευδόμενο και τον εξέθεσα, στον αέρα. Οι μαγνητοταινίες υπάρχουν στα αρχεία της ΕΡΑ ακόμα, τόχω ελέγξει και μπορώ να τις επικαλεστώ.
Υ.Γ. 3 - Θα επανέλθω, με άλλο κείμενο, για το κράτος του Ισραήλ και την χυδαία εκμετάλλευση των ανυποψίαστων θυμάτων του Ολοκαυτώματος, από πολλές πλευρές.
Σχόλια
Πίστευα και εξακολουθώ να πιστεύω από την πρώτη στιγμή που άρχισαν να ''διαδραματίζονται'' τα γεγονότα,πως η τροπή η τελική,είχε αλλού την αφετηρία της.
Ήσουν η αφορμή,αυτό,με ό,τι κι αν αυτό συνεπάγεται.
Ο Ν.Δ. ήταν κουρασμένος,ίσως φορτισμένος,ίσως και λίγο ενοχλημένος από την προ ημερών διένεξη μεταξύ σας.
Το σχόλιο που έκανες,δεν θα ήταν αρκετό να οδηγήσει την κατάσταση στα άκρα.
Υπέβοσκε προφανώς μια κόπωση,άσχετα αν,ναι,ενοχλήθηκε,έχει μια ιδιαίτερη ευαισθησία στο ολοκαύτωμα.
Το οποίο ΔΕΝ αμφισβήτησες.
Τώρα,έντεκα χρόνια μικρότερη από σένα,και γενικά ''μικρότερη'',δεν δικαιούμαι να τοποθετηθώ.
Αν το έκανα,θα σου έλεγα,πως θα μπορούσες να μην έμπαινες στο θέμα,''Πολιτική του κράτους του Ισραήλ''.
Κι αφού έγινε ό,τι έγινε,κι αν αισθάνθηκες προσβεβλημένος,ας μην σήκωνες το γάντι,αν βέβαια σου ήταν δυνατόν.
Γιατί κάθε άνθρωπος,κινείται πάνω σ'ένα δικό του κώδικα αξιών και αρχών.Οι δικές σου,ίσως δεν σου επέτρεπαν να μην απαντήσεις..
Σίγουρα ΔΕΝ χρεώνεσαι εσύ το κλείσιμο του blog,αν και μπορεί να μη σ'ενδιαφέρει..
Όσο για τον Φαράκο,όλα σωστά,τα είχα παρακολουθήσει,και υποκλίθηκα.
Πάλι ζητώντας σου συγγνώμη όμως,μήπως είναι υπερβολικός ο ''συνειρμός''?
Κι αν είχε λάθος ο Ν.Δ.,αν,μια άσχημη στιγμή ήταν,δεν ήταν ''λάθος ζωής''.
Φίλε heinz,εύχομαι να μη σε έκανα εχθρό μου με αυτά που έγραψα.
Για τον Δημητρά δεν γνώριζα τίποτα.
Τον Νίκο Δήμου,τον αγαπώ,πιστεύω πως στην όποια ζυγαριά,βαραίνουν πιο πολύ τα θετικά του.
Όπως αγαπώ και σένα,και αν δεν έγινα persona non grata στο σπίτι σου,θα έρθω κι αύριο να κουβεντιάσουμε τις έδρες που πήρε η ΕΔΕΚ και τα συναφή..
Καλό απόγευμα heinz!
Αν ήθελες να δώσεις κάποιον παραλληλισμό, υπήρχαν εκατομμύρια τρόποι να το κάνεις. Ανθρώπινα πρώτα απ’ όλα, για σένα. Νομίζω ότι πυροβολείς χωρίς λογική τα πόδια σου.
Ειλικρινά,
Γιάννης
Υπάρχει ο εξής παραλληλισμός:
-Καμμία αμφιβολία για την άποψής τους.
-Απόρριψη της άλλης γνώμης.
-Συνέχεια και συνέπεια σε συγκεκριμένες ατραπούς
-Ο που έχει άλλη γνώμη είναι εχθρός
Η διαφωνία μου με τον ΝΔ εξάλλου, αφορά και την περίφημη "Δυστυχία" κι είναι παλιά. Άσχετα αν ο ΝΔ δεν με ξέρει.
Εχθρικός δεν γίνομαι με κανέναν, για όνομα θεού.
Καλά κάνετε να λέτε ό,τι πιστεύετε στα ίσια.
Το ίδιο δεν κάνω και γω ;-)
"Και η σφεντόνα σκοτώνει (και πάλι, αν σε πάρει στο δόξα πατρί) και τα πυρηνικά. Αλλά δεν συγκρίνονται"
Ναι, αλλά η κηδεία, είναι πάντα κηδεία, ε?
Εξηγώ (παρακάτω):
Λέω το απλό: Αν ο Φαράκος, βρήκε τη δύναμη να απορρίψει πενήντα χρόνια - μισόν αιώνα - της ζωής του, θα ανέμενε κανείς από τον ΝΔ και τον οποιονδήποτε από μας, να έχει τη δύναμη να παραδεχθεί 1, 2, 3 λάθη του.
ΔΕΝ ΛΕΩ ότι ο ΝΔ έχει μισόν αιώνα λάθη.
(θα τα βάλω και στο post, γιατί καταλαβαίνω ότι κι άλλοι μπορεί να παρεξηγήσουν)
Ένα-ένα τα απαντώ, είστε και ποταμός κυρία μου κι εγώ δεν είμαι ΝΔ να τα προλαβαίνω όλα.
"Τώρα,έντεκα χρόνια μικρότερη από σένα,και γενικά ''μικρότερη'',δεν δικαιούμαι να τοποθετηθώ"
Το δικαίωμα στην ισότιμη άποψη, ευτυχώς, δεν πάει με τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα (τριετίες).
Οπότε, σας ακούω όλους με σεβασμό.
(Είχα πει να το κάνω delete και να το ξαναγράψω όπως τώρα, αλλά σκέφτηκα πως ήταν κατανοητό. Ψυχανεμίζομαι τώρα πως η κατανόηση είναι θέμα διάθεσης του αναγνώστη και όχι διατύπωσης.)
τελοσπάντων ελπίζω ότι καταλάβατε τι λέω.
"Ψυχανεμίζομαι τώρα πως η κατανόηση είναι θέμα διάθεσης του αναγνώστη και όχι διατύπωσης."
Αυτό - είναι απίστευτο!!! - αποτελεί θέμα πολλών επιστημονικών κειμένων και έχει τεκμηριωθεί πολλαπλά. Είναι δε απίστευτο, το πόσο περιεκτικά και συμπυκνωμένα το εκφράσατε (!!!!)
¨οταν έχετε χρόνο...
Την αναστολη λειτουργιας του μπλογκ του κ.Δημου την εμαθα απο σχετικο σχολιο που εκανε φιλος στο "σπιτι" μου.
Δεν εχω να σχολιασω κατι σχετικο επι αυτου καθοτι δεν με αφορα ιδιαιτερα.
Στην διαφωνια σου σχετικα με το ολοκαυτωμα,οση παρακολουθησα δηλαδη θα σου ελεγα πως επεσες θυμα της αρνησης διαλογου καθε δογματικου.
Δεν ξερω κατα ποσο ο κ.Δημου αξιζει τετοιο χαρακτηρισμο.Θα ελεγα οχι αν και η αρνηση του απεναντι σου ηταν χαρακτηριστικη.
Εγραψα και ειπα πολλακις.Απεναντι στους ελληναραδες τυπου Μιχαλολιακου της Χρυσης Αυγης βρισκονται ανθελληναραδες τυπου Δημητρα.
Και στις 2 περιπτωσεις η βλακεια κ ο φανατισμος περισσευει.
Να σου θυμισω πως αντεδρασε το ελληνικο Παρ/ριο του Ελσινκι σε παρατηρηση που εκανε αλλοδαπο σχετικα με τις πιεσεις που δεχεται η ελληνικη μειονοτητα της Αλβανιας.
Ο U.C.K θα αντιδρουσε με περισσοτερη μετριοπαθεια.
"Απεναντι στους ελληναραδες τυπου Μιχαλολιακου της Χρυσης Αυγης βρισκονται ανθελληναραδες τυπου Δημητρα.
Και στις 2 περιπτωσεις η βλακεια κ ο φανατισμος περισσευει."
Αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα: οι μεν έχουν ανάγκη τους δε για να υπάρξουν.
Κι άμα δεν τους έχουν πρόχειρους, προσπαθούν με προβοκάτσιες να τους κατασκευάσουν, όπως επεχείρησε ο ΝΔ με μένα (κι όχι μια φορά).
Πιθανόν έχετε δίκιο. Αν έκανα ένα λάθος, είναι το εξής:
Πίστεψα ότι είναι η "εκκλησία του Δήμου".
Αποδείχθηκε να είναι "η εκκλησία του Νίκου Δήμου" όμως...
Εκ του αποτελέσματος ωστόσο, ("αποδείχθηκε να είναι"...), μάλλον καλά ενήργησα.
Να ξέρουμε όλοι που βρισκόμαστε....
….
Άρεσε γενικώς στην Aλεξάνδρεια,
τες δέκα μέρες που διέμεινεν αυτού,
ο ηγεμών εκ Δυτικής Λιβύης
Aριστομένης, υιός του Μενελάου.
Ως τ’ όνομά του, κ’ η περιβολή, κοσμίως, ελληνική.
Δέχονταν ευχαρίστως τες τιμές, αλλά
δεν τες επιζητούσεν• ήταν μετριόφρων.
Aγόραζε βιβλία ελληνικά,
ιδίως ιστορικά και φιλοσοφικά.
Προ πάντων δε άνθρωπος λιγομίλητος.
Θάταν βαθύς στες σκέψεις, διεδίδετο,
κ’ οι τέτοιοι τόχουν φυσικό να μη μιλούν πολλά …
… και έναν στοχαστικό αποχαιρετισμό
…
Aυτός που εις το τετράδραχμον επάνω
μια χάρι αφήκε απ’ τα ωραία του νειάτα,
απ’ την ποιητική εμορφιά του ένα φως,
μια μνήμη αισθητική αγοριού της Ιωνίας,
αυτός είν’ ο Οροφέρνης Aριαράθου …
Επειδή δεν ξέρω που να τα ποστάρω τα κρεμάω σε σας.
u said...Πάντως, ακόμη απορώ για το σχόλιο του Harry reloaded κατά του Μ. Θεοδωράκη. Δεν ενοχλήθηκαν κάποιοι; Κανείς; Αφασία;
Στη γειτονια μου στη Θεσσαλονικη εμενα μια κυρια της καλης κοινωνιας,απο παλια αριστοκρατικη οικογενεια με πιανο,γαλλικα και αρκετα φραγκα.Παντα ηταν ιδιορυθμη αλλα σε καποια φαση(ειχε μπει για τα καλα στη 3η ηλικια)το εχασε εντελως.Εβριζε χυδαια τους παντες,απειλουσε και μαλιστα ευχοταν στους γειτονες γονεις να θαψουν τα παιδια τους και να "βγαλουν" καρκινο!!!
Στη αρχη καποιοι καλεσαν την αστυνομια,μαλιστα ενας της επιτεθηκε με σκοπο να τη δειρει και την γλυτωσαν στο παρα ενα.Ο καημενος ο γιος της ετρεχε να μαζεψει τα ασυμαζευτα.Και αυτου του ευχοταν να θαψει τα παιδια του φυσικα!
Με τα χρονια η κυρια Ε. καταντησε γραφικη.Γελουσαμε με τις βρισιες της και το απολαμβαναμε,μαλιστα σαν κλασσικοι τσογλανοι πιτσιρικαδες την προκαλουσαμε για να βριζει ακομα πιο χυδαια.
Τελικα κανενας δεν της δινει την παραμικρη σημασια.
Οτι και να λεει πλεον,αν και λογω γηρατος σπανιως ακουγεται πια,κυριολεκτικα δεν την ακουμε.
Ειναι η τρελλη της γειτονιας.
Ελπιζω να καταλαβες.
Υ.Γ Τον κ.Θεοδωρακη δεν τον εχω σε ιδιαιτερη εκτιμηση.
Υ.Γ Ο χαρρυ ειναι κατα τα γραφομενα του 42 ετων.Φανταζομαι πως 42 χρονια αποχης απο φυσιολογικο σεξ προκαλουν τετοια φαινομενα.
Λόγω της βλακείας μου μάλλον, δεν είμαι σε θέση να κατανοήσω αν τα λέτε για μένα ή για άλλον.
Μήπως θέλετε να εξηγήσετε????
(και ΔΕΝ ειρωνεύομαι, σοβαρά ρωτάω)
Κατηγορηματικά ΟΧΙ. Οι στίχοι μου δεν γράφτηκαν για σας. Απλά ήθελε να πω δυό λόγια για έναν φίλο και χρησιμοποίησα για λίγο το ημερολόγιο σας. Τι να έκανα; Η πράβντα ήταν φουλ στην δουλειά αυτές τις μέρες και δεν θα έπαιρνε τα κείμενα μου για δημοσίευση ούτε για αστείο.
ΥΣ. Αν αμφιβάλλετε διαβάστε το σχόλιο μου στο τελευταίο post του guerrero762.
ΤΕΜΕΘΟΣ ΑΝΤΙΟΧΕΥΣ 400 Μ.Χ.
Στίχοι του νέου Τεμέθου του ερωτοπαθούς.
Με τίτλον «Ο Εμονίδης»— του Aντιόχου Επιφανούς
ο προσφιλής εταίρος• ένας περικαλλής
νέος εκ Σαμοσάτων. Μα αν έγιναν οι στίχοι
θερμοί, συγκινημένοι είναι που ο Εμονίδης
(από την παλαιάν εκείνην εποχή•
το εκατόν τριάντα επτά της βασιλείας Ελλήνων!—
ίσως και λίγο πριν) στο ποίημα ετέθη
ως όνομα ψιλόν• ευάρμοστον εν τούτοις.
Μια αγάπη του Τεμέθου το ποίημα εκφράζει,
ωραίαν κι αξίαν αυτού. Εμείς οι μυημένοι
οι φίλοι του οι στενοί• εμείς οι μυημένοι
γνωρίζουμε για ποιόνα εγράφησαν οι στίχοι.
Οι ανίδεοι Aντιοχείς διαβάζουν, Εμονίδην.
Αγαπητέ μου κύριε, και για μένα να το λέγατε, δεν με πείραζε διόλου, δεν έχω και πολύ μεγάλη ιδέα για την ...αφεντομουτσουνάρα μου :-)) κι από κουσούρια, δόξα τω Θεώ είμαι αρκετά ...προικισμένος!!
Απλώς, ειλικρινά, επειδή δεν κατάλαβα, γι ' αυτό ρώτησα. Καμμία παρεξήγηση!!!!
και οι Παρεξηγησεις..
Εγω θα σταθω στον Φαρακο και
στην αθανατη εποχη της ΚΝΕ
Πολυ μου αρεσε το κειμενο σου
Θα κανεις και αλλο βιωματικο post για την πορεια της Αριστερας απο το 74 μεχρι σημερα;;
Το περιμενω..
Υ.Γ.Γνωρισες και το τρομερο παιδι της Αριστερας;;
Ηταν οντως τρομερος;;..
Ξέρεις όμως κάτι; Το ότι αυτός ο άνθρωπος είχε τέτοιο θάρρος στα στερνά του δείχνει ότι η προηγούμενη στάση ζωής που ακολούθησε δεν ήταν αποτέλεσμα πώρωσης, μικρότητας ή υπολογισμού. Έτσι του υπαγόρευε να σταθεί η πίστη του στον Σκοπό.
Όπως, λοιπόν, με εντιμότητα υπηρέτησε τον Σκοπό, έτσι και με εντιμότητα αναγνώρισε την τύφλωσή του από αυτόν, τύφλωση που τον οδήγησε (και όχι μόνον αυτόν) στα λάθη...
Νομίζω ότι η στάση του Φαράκου συμπυκνώνει την τραγωδία της αριστεράς, μια αληθινά ελληνική τραγωδία ηρώων που τους καταλαμβάνει η άτις και τους καταβαραθρώνει η τίσις.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΓΙΑΛΚΕΤΣΗΣ ( ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ)
ΝΙΚΟΣ ΜΠΙΣΤΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΓΝΩΣΤΑ ΤΟΤΕ ΜΑΖΙΚΑ-ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ,
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΚΑΙ ΜΑΝΟΣ ΤΡΑΝΤΑΛΙΔΗΣ.
ΕΙΧΑΝ ΠΡΟΗΓΗΘΕΙ ΣΤΕΛΙΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ , ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΘΙΑΝΑΚΗΣ.....
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΚΑΙ Η ΣΥΝΤΡΙΠΤΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΥΤΥΧΗ ΜΠΙΤΣΑΚΗ ΣΤΟΝ "ΚΟΜΜΑΤΙΚΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟ " ΔΗΜ. ΚΑΣΙΟΥΡΑ ΣΕ ΚΟΜΕΠ ΤΟΥ 1980....
Ευχαριστώ πολύ johnfjhon για την υπενθύμιση (και την ορθή διόρθωση)!